Çoklu zeka, Howard Gardner’in zekayı yeniden tanımlaması
olarak çıkmış bir kavramdır. Beynimizin çok sayıda farklı çalışma merkezi ve
işlevi bulunmakta ve bu işlevler her bireyde farklılık göstermektedir.
Birbirinden bağımsız ve ayrı olarak çalışan bu merkezler aynı zamanda bireyin
öğrenme kimliğini ve bilişsel niteliğini de ortaya koymaktadır. Gardner
çalışmaları sırasında insanın sözel, dilsel, içsel, kişiler arası, görsel,
işitsel, bedensel gibi bilinen türlerde zeka türleri ortaya atmamış, bunun
dışında duyundevinişsel, kinestetik, tatsal gibi diğer duyulara yönelik olarak
da zeka alanları belirlemiştir.
Öğrencilerin zeka türlerini belirlemek için;
Diğer öğretmenler ve okul personeliyle görüşülebilir.
Velilere konferanslar düzenlenebilir.
Öğrencilerin güçlü olan zekalarını ortaya çıkarabilmek için;
gazete/dergi
otobiyografi
sanat faaliyetleri
tartışma grupları
projeler
birebir görüşmelerden uygun olanları kullanabilirsiniz.
Bir dersi planlarken kendinize sorulacak sorular:
Dilsel: Konuşma ve yazma etkinliğinin dersimin hangi
evresinde ve nasıl kullanabilirim?
Mantıksal –Matematik: Sayılar, hesaplar, mantıksal
sınıflamalar ve kritik düşünmeyi içeren etkinlikler konabilir mi?
Görsel Uzamsal: Görsel destekleyiciler, renkler, sanatsal ve
mecazi düşünme biçimleri, görsel materyal dersle nasıl bütünleştirilebilir?
Müziksel-Ritmik: Müzik, doğa sesleri, ritm ve melodileri
derste kullanabilir miyim? İlişkilendirebilir miyim?
Bedensel-Kinestetik: Öğrencilerin bedenlerini kullanmalarına
olanak sağlayan etkinlikler oluşturabilir miyim?
Sosyal-Kişiler arası: Öğrencileri arkadaşlarıyla paylaşmaya,
grup çalışmasına ve grup halinde ortak sunular yapmaya nasıl yönlendirebilirim?
İçsel-Bireysel: Kişisel duyguları ve anıları canlandırarak, öğrencilere
seçenekler sunabilmek için ne yapabilirim?
Doğacı: Konuları doğa ve doğa olayları ile günlük yaşamdaki
çevreyle hangi ölçüde bütünleştirebilirim?
Değerlendirme araçları:
Çoktan seçmeli standart testler
Anketler
Kısa cevap sorular
Gözlem formları
Açık uçlu sorular
Derecelendirme ölçekleri
Karşılaştırma soruları
Çalışma kağıtları
Etkinlik kağıtları
Süreç gelişim dosyaları
Gelin şimdi her yerde bulabileceğiniz çoklu zeka testini
yapalım baskın olan yönümüzü bulalım. Unutmayın bu bir zeka testi değildir.
DEĞERLENDİRİLMESİ GEREKEN ZEKA
DAVRANIŞLARI
|
RAKAMLAR
|
||||
SÖZEL/DİLSEL ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Resimlerden çok yazılar
dikkatimi çeker.
|
|||||
İsimler, yerler, tarihler
konusunda belleğim iyidir.
|
|||||
Kitap okumayı severim.
|
|||||
Kelimeleri doğru şekilde
telaffuz ederim.
|
|||||
Bilmecelerden, kelime
oyunlarından hoşlanırım.
|
|||||
Dinleyerek daha iyi
öğrenirim.
|
|||||
Yaşıma göre kelime hazinem
iyidir.
|
|||||
Yazı yazmaktan hoşlanırım.
|
|||||
Öğrendiğim yeni kelimeleri
kullanmayı severim.
|
|||||
Sözel tartışmalarda
başarılıyımdır.
|
|||||
MANTIKSAL
/ MATEMATİKSEL ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Makinelerin nasıl
çalıştığına dair sorular sorarım.
|
|||||
Aritmetik problemleri
kafadan hesaplarım.
|
|||||
Matematik ve fen
derslerinden hoşlanırım.
|
|||||
Satranç ve benzeri
strateji oyunları severim.
|
|||||
Mantık bulmacalarını,
beyin jimnastiğini severim.
|
|||||
Bilgisayarda
oyunlardan çok hoşlanırım.
|
|||||
Deneylerden, yeni
denemeler yapmaktan hoşlanırım.
|
|||||
Arkadaşlarıma oranla daha
soyut düşünebilirim.
|
|||||
Matematik oyunlarından
hoşlanırım.
|
|||||
Sebep - sonuç ilişkilerini
kurmaktan zevk alırım.
|
|||||
GÖRSEL VE UZAMSAL ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Renklere karşı çok
duyarlıdırım.
|
|||||
Harita, tablo türü
materyalleri daha kolay algılarım.
|
|||||
Arkadaşlarıma oranla daha
fazla hayal kurarım.
|
|||||
Resim yapmayı ve boyamayı
çok severim.
|
|||||
Yap-boz, lego gibi
oyunlardan hoşlanırım.
|
|||||
Daha önce gittiğim yerleri
kolayca hatırlarım.
|
|||||
Bulmaca çözmekten
hoşlanırım.
|
|||||
Rüyalarımı çok net ve ayrıntılarıyla
hatırlarım.
|
|||||
Resimli kitapları daha çok
severim.
|
|||||
Kitaplarıma, defterlerime,
diğer materyalleri çizerim.
|
|||||
MÜZİKSEL
/ RİTMİK ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Şarkıların melodilerini
rahatlıkla hatırlarım.
|
|||||
Güzel şarkı söylerim.
|
|||||
Müzik aleti çalar ya da
çalmayı çok isterim.
|
|||||
Müzik dersini çok severim.
|
|||||
Ritmik konuşur ya da
hareket ederim.
|
|||||
Farkında olmadan
mırıldanırım.
|
|||||
Çalışırken elimle ya da
ayağımla ritim tutarım.
|
|||||
Çevredeki sesler çok
dikkatimi çeker.
|
|||||
Çalışırken müzik dinlemek
çok hoşuma gider.
|
|||||
Öğrendiğim şarkıları
paylaşmayı severim.
|
DOĞA ZEKASI
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Hayvanlara karşı çok
meraklıdırım.
|
|||||
Doğaya karşı duyarsız
olanlara kızarım.
|
|||||
Evde hayvan besler ya da
beslemeyi çok severim.
|
|||||
Bahçede toprakla,
bitkilerle oynamayı çok severim.
|
|||||
Bitki beslemeyi severim.
|
|||||
Çevre kirliliğine karşı
çok duyarlıdırım.
|
|||||
Bitki ya da hayvanlarla
ilgili belgesellere ilgi duyarım.
|
|||||
Mevsimlerle ve iklim
olaylarıyla çok ilgilidirim.
|
|||||
Değişik meyve ve sebzelere
karşı ilgilidirim.
|
|||||
Doğa olaylarıyla çok
ilgilidirim.
|
|||||
KİŞİLERARASI
ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Arkadaşlarımla oyun
oynamaktan hoşlanırım.
|
|||||
Çevremde bir lider olarak
görülürüm.
|
|||||
Problemi olan
arkadaşlarıma öğütler veririm.
|
|||||
Arkadaşlarım fikirlerime
değer verir.
|
|||||
Organizasyonların
vazgeçilmez elamanıyımdır.
|
|||||
Arkadaşlarıma bir şeyler
anlatmaktan çok hoşlanırım.
|
|||||
Arkadaşlarımı sık sık
ararım.
|
|||||
Arkadaşlarımın sorunlarına
yardımcı olmaktan hoşlanırım.
|
|||||
Çevremdekiler benimle
arkadaşlık kurmak ister.
|
|||||
İnsanlara selam verir,
hatır sorarım.
|
|||||
BEDENSEL / KİNESTETİK ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Koşmayı, atlamayı ve güreşmeyi
çok severim.
|
|||||
Oturduğum yerde duramam,
kımıldanırım.
|
|||||
Düşüncelerimi
mimik-davranışlarla rahat ifade ederim.
|
|||||
Bir şeyi okumak yerine
yaparak öğrenmeyi severim.
|
|||||
Merak ettiğim şeyleri
elime alarak incelemek isterim.
|
|||||
Boş vakitlerimi dışarıda
geçirmek isterim.
|
|||||
Arkadaşlarımla fiziksel
oyunlar oynamayı severim.
|
|||||
El becerilerim
gelişmiştir.
|
|||||
Sorunlarımı anlatırken
vücut hareketlerini kullanırım.
|
|||||
İnsanlara ve eşyalara
dokunmaktan hoşlanırım.
|
|||||
İÇSEL
ZEKA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Bağımsız olmayı severim.
|
|||||
Güçlü ve zayıf yanlarımı
bilirim.
|
|||||
Yalnız çalışmayı daha çok
severim.
|
|||||
Yalnız oynamayı severim.
|
|||||
Yaptığım işleri
arkadaşlarımla paylaşmayı severim.
|
|||||
Yaptığım işlerin
bilincindeyimdir.
|
|||||
Pek kimseye akıl danışmam.
|
|||||
Kendime saygım yüksektir.
|
|||||
Yoğun olarak uğraştığı bir
ilgi alanı, hobim vardır.
|
|||||
Yardım istemeden kendi başıma ürünleri ortaya koyarım.
|
Yorumlar
Yorum Gönder