9.07.2013

Öğrencilerin Tercih Ettikleri Çalışma Koşullarına Göre Öğrenme Sitilleri

öğrenme sitilleri

Öğretmen ve okul yöneticileri okulun daha çekici hale getirilmesi ve sınıfta öğrencilerin dikkatinin dağılmaması için çeşitli önlemler almaktadır.Ancak bu önlemler genellikle yönetici yada öğretmenin tercihine göre belirlenmektedir.
Öğretmenler öğrencilerin düzenli ortamlarda,oturarak ve sessizce dinleyerek daha iyi öğrenebileceklerini, aynı zamanda velilerde evde çocuklarının masa başında sessiz ve tek başına çalışmalarını beklerler.Ancak hepimiz biliyoruz ki her çocuğun kendine göre çalışma stili, algılama biçimi ve kendini rahat hissettiği durumlar birbirinden farklıdır. En bilinen çalışma farkları ses,vücut duruşu,etkileşim ve çalışma zamanıdır. Aileler ve geleneksel eğitim anlayışını benimsemiş öğretmenler bu faktörlerin en verimlilerinin sessizlik,masa başında yapılan çalışmalar,tek başına ve sabah saatlerinde çalışmak olduğunu öngörürler.

SES
Bazı kişiler seslere karşı çok hassasken ve bir iş yaparken tamamen sessiz bir ortam tercih ederken, bazıları sesli ortamda iş yapmaktan hoşlanır.İlköğretim okullarında yapılan bir araştırma öğrencilerin %20'sinin sesli ortamda daha iyi öğrendiklerini göstermiştir. Bu tür öğrenciler müzik eşliğinde çalışırlarsa daha verimli olur. Çocukların sesle ilgili tercihleri farklı olsa da birçok araştırma uygun müziğin sinir sistemini rahatlattığını, belleği, bilişi, konsantrasyonu ve yaratıcılığı geliştirdiğini göstermektedir. Jensen'e göre özellikle arka planda kısık sesle barok müziğinin çaldığı ortam en uygun öğrenme ortamıdır.( Deneyiniz :) )

VÜCUT DURUŞU
Ülkemizde özellikle ilköğretimin birinci sınıfından itibaren öğrencilere ders dinlerken ellerini önlerinde kavuşturup sırtlarını arkaya dik bir şekilde yaslamış olmaları öğretilir. Ancak kinestetik öğrenen çocuklarının böyle bir şekilde öğrenim gerçekleştirmesi oldukça güçtür. Onlara mümkün olduğunca kendi tercihlerine uygun hareket edebilecekleri ortamlar sağlanmalıdır. Sınıfta bir minder köşesi yapılabilir.Olabildiğince grup çalışması yapmak sınıfta hareket edebilecekleri fırsatlar sağlamak faydalı olacaktır.

ETKİLEŞİM
Tek başına öğrenmeyi tercih eden öğrenciler olduğu gibi aslında çok fazla kişiden duyduğumuz, biri anlattığında daha iyi aklımda kalıyor diyen öğrenci profili de azımsanmayacak derecededir.Etkileşim sırf insan ile olan diyalog değil interaktif çalışma yöntemlerini de içinde barındırmaktadır. Öğrenci öğrenmek istediğini her türlü aracı kullanarak sadece ders kitabından yararlanmayla yetinmeden araştırarak edinmelidir.

ÇALIŞMA ZAMANI
Geleneksel olarak uykudan yeni uyanıldığı için sabahın erken saatlerinde insanın daha enerjik ve öğrenmeye açık olduğu düşünülür ve okullarda ilk dersler matematik gibi yoğun zihinsel etkinlik gerektiren derslere ayrılır. Oysa yapılan araştırmalar çocukların yaklaşık 1/3'nün çalışmak için sabah erken saatleri tercih ettiğini çoğunluğun ise sabah 10'dan sonra yada öğleden sonra daha verimli olduğunu göstermiştir.Geç yatma ve uyanma güçlüğü olan çocuklar için, sabah yapılacak beden hareketleri veya etkinlikler açılmalarını ve derse hazırlıklarını kolaylaştırır. Bu tür bedensel etkinlikler gün boyu performansın düştüğünün hissedildiği zamanlarda da yapılması faydalı olacaktır.